Hvilket CRM-system skal du vælge?

Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i de mange tilgængelige CRM-systemer.

Er du også i tvivl om, hvilket system der er det optimale for jer? Så bør du læse med herunder, når vi gennemgår fordele og ulemper ved en række CRM-platforme.

For overblikkets skyld har vi valgt 4 af de mest populære systemer i en dansk kontekst. Jeg håber, det kan hjælpe dig til at træffe det rette valg for jer.

Hvad er CRM?

CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management, der henviser til en aktiv håndtering af kunderelationer.

Et CRM-system er i forlængelse heraf det værktøj, du anvender til at samle al information om potentielle og eksisterende kunder. Systemet giver dig mulighed for at pleje og styrke kunderelationer.

I praksis hjælper det dine marketingfolk med at time den strategiske kommunikation og dine sælgere med at identificere, hvornår det er bedst at ringe en kunde op.

Det er vigtigt for B2B-virksomheder at opbygge en tillidsfuld relation til potentielle kunder, og her kan et velfungerende CRM-system være med til at øge dine chancer for at få et salg i hus.

… Så skal jeg fokusere på lead gen eller demand gen?

Der findes ikke et CRM-system, der passer til alle.

For at gøre det mere overskueligt for dig at finde et værktøj, der passer til jeres behov og skaber værdi i det daglige virke, gennemgår vi 4 af de mest anvendte CRM-systemer i Danmark.

HubSpot

Hubspot tilbyder forskellige løsninger, alt afhængigt af dit behov, som bl.a. fås i pakker, bestående af en lang række softwares. 

En af de mest populære er deres HubSpot CRM Free, som de lancerede i 2014.
Som navnet antyder, er CRM-systemet gratis, hvilket er en fordel, hvis du er ny til at arbejde med CRM og gerne vil hurtigt i gang.

HubSpot CRM Free er en brugervenlig platform, der er både let og intuitiv at bruge. Derudover kan det nemt integreres med jeres eksisterende arbejdsgange i f.eks. Gmail, Google Workspace eller Microsoft Office.

Det er et ideelt værktøj til små og mellemstore virksomheder, der leder efter en praktisk og overskuelig platform til håndtering af kunderelationer.

Med andre ord fungerer HubSpot CRM Free bedst til virksomheder, der har mindre kundebaser, som ikke kræver avanceret tilpasning eller komplekse analyser.

Det er dog muligt at tilkøbe funktioner, der kan understøtte en højere tilpasning.

Hubspot er desuden markedsledende indenfor marketing automation, som kan tilkøbes med de funktioner, du måtte have behov for.

Ønsker du at opgradere fra gratisversionen, kan du få en starterpakke fra €41.40 om måneden. Den professionelle pakke med flere features og bedre mulighed for tilpasning begynder fra €1,474.31 om måneden.

ActiveCampaign

ActiveCampaign er nok det system, som vi bruger oftest i samarbejdet med vores kunder. 

Men som bekendt er der ikke ét system, der passer til alle virksomheder. Leder man alligevel efter et godt allround CRM-system, vil ActiveCampaign være et godt bud for både små, mellemstore og store virksomheder.

CRM-platformen er yderst brugervenlig, og systemets features til B2B-virksomheder er godt prissat sammenlignet med lignende CRM-systemer.

ActiveCampaign tilbyder en af de bedste marketing automation-softwares og er en stærk konkurrent til HubSpots marketing automation.

ActiveCampaign tilbyder blot en mere konkurrencedygtige pris.

Den mindste pakke med blandt andet sales automation, lead scoring, pipeline management og rapportering starter på en pris på $19.

Herefter kan du udvide til pakkerne “Professional” til $49 og “Enterprise”, hvor du betaler for de features, du selv sammensætter i en skræddersyet platform.

Pipedrive

Pipedrive CRM-system er hovedsageligt rettet mod salgsteams.

Systemet bruger kunstig intelligens til at automatisere opgaver og administrere leads og kunder. Den tilbyder desuden salgsindsigter og rapporter.

CRM-systemet har endvidere et indbygget bibliotek af skabeloner (Workflow Automation), der understøtter arbejdsprocesserne i dit salgsteam og hjælper med at spare tid.

Pipedrive giver dig blandt andet adgang til en salgsmentor, som kommer med målrettede anbefalinger til dine automatiseringer og præstationer samt meddelelser og rapporter.

Med den største pakke “Entreprise” til €99 om måneden kan du frit gøre brug af feauteres, der understøtter teamets arbejdsgange og behov. De har også pakker til små og mellemstore virksomheder, der starter fra €14.90 om måneden.

Microsoft Dynamics

Når du bruger Microsoft Dynamics CRM-platform, får du et velkendt system, der ligner Microsofts øvrige produkter.

Bruger I f.eks. SharePoint i virksomheden, er det oplagt at overveje Dynamics CRM. Omvendt kan virksomheder, som ikke er Microsoft Wall-to-Wall opleve kompatibilitetsproblemer.

Fordelen ved Dynamics CRM-system er, at du får en pay-per-use-licens.

Du betaler dermed for at bruge produktet snarere end for produktet. Du kan både licensere en enhed eller en bruger, såvel som kombinere de to muligheder. På den måde bruger du kun penge på det, du har behov for.

Microsoft tilbyder endvidere Dynamics 365, der er en service, som gør det muligt for dig hurtigt at tilpasse din platform med fem skabeloner: kundeportal, kundebetjningsportal, medarbejderportal, partnerportal eller communityportal.

Dynamics CRM egner sig knap så godt til nybegynderen, der ikke allerede har definerede salgsprocesser, da systemet bedst understøtter eksisterende processer ved at tilbyde data til optimering.

Dynamics CRM-platform starter fra 409,10 kr.

Sammenligning af priser

Her kan du se en sammenligning af, hvad det koster i måneden at have de forskellige platforme. Priserne er omregnet til danske kroner. 

HubSpot

Fra 0 kr.

ActiveCampaign

Fra 128,57 kr.

Pipedrive

Fra 104,17 kr.

Microsoft Dynamics

Fra 409,10 kr.

Få hjælp til at komme i gang

Hos LeadMotor kan vi hjælpe dig med at komme i gang med en systematisk salgs- og marketingproces. I samarbejde med dig optimerer og automatiserer vi håndteringen af dine kunderelationer og fylder din kalender med salgsmøder.

Er du nysgerrig på, hvordan vi har hjulpet andre B2B-virksomheder, kan du læse med her.

Del med andre
Martin Klausen
Partner & CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Take the first step towards success

Let's zoom in on the opportunities that are in store for your company.

Fill the form with your personal info and we'll make sure to reach out to you. We look forward to hearing more about your company and the aspirations you have for it!

We'll give you a call

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.