Så faldt hammeren: Google Analytics bliver ulovlig – Her er hvad du skal vide

Du har måske, måske ikke, hørt om Datatilsynets seneste udmelding per d. 21/09 2022:
Google Analytics bliver ‘ulovlig’. Vurderingen rammer flere millioner danske hjemmesider. 

Læs artiklen fra Datatilsynet her

Det er potentielt den største digitale nyhed vi får i år, og det kan være svært at vide, hvordan du skal forholde dig som dataindsamler.  

Om du er flittig bruger af Analytics eller blot har værktøjet opsat, til at se hvordan det står til, vil denne udmelding få betydning for dig. Vi har samlet et overblik til at gøre dig klogere på, hvordan du skal forholde dig til denne nyhed. 


Overblik: Hvad betyder Datatilsynets udtalelse for din dataindsamling? 

Datatilsynet har vurderet at man “ikke kan bruge værktøjet (Google Analytics) i sin nuværende form uden at træffe yderligere foranstaltninger”.

Og hvad betyder det så?


Handler det blot om at slå nogle indstillinger fra og tilpasse din opsætning til de nye krav? 

Så simpelt forholder det sig desværre ikke. 

Grundlæggende ligger problemet i, at alle personoplysninger i Google Analytics bliver sendt videre til USA, hvor de ikke altid bliver beskyttet tilstrækkeligt, i forhold til beskyttelsesniveauet inden for EU/EØS (kilde: Datatilsynet) .

Kan jeg så bare ændre i de tekniske indstillinger, så de ikke bliver sendt til USA? 

Det er desværre ikke så ligetil. Derfor bliver en lang række af Google Analytics’ basale indstillinger et problem. Uanset om du bruger Google Analytics 3 eller Google Analytics 4. Vælger du at droppe de forskellige funktioner til tracking som værktøjet tilbyder, vil du ikke have noget data at kunne analysere ud fra. Og så er vi lige vidt.

Som hjemmeside ejer skal du derfor have en plan for hvordan du anvender Google Analytics lovligt og respekterer alle lovkrav. Det kan virke noget omfattende, idet der ikke er indbyggede indstillinger du kan justere, så de stemmer overens med europæisk GDPR lovgivning.

Det  er vigtigt at du slår koldt vand i blodet. Datatilsynet har udtalt at det ikke er noget de vil reagere på i år, så der lander ikke bøder i din postkasse i morgen. Idet at flere millioner hjemmesider er ramt (læs: alle der bruger Analytics i dag) vil der være god tid til at lægge en slagplan for at gøre din Google Analytics GDPR venlig. Samtidig forventes der også udvikling i sagen fra både myndighedernes og Googles side.

Når et samtykke til cookies ikke er godt nok

Men, Elisabeth, giver vores besøgende ikke netop tilladelse til at vi må opbevare deres personlige oplysninger til statistik, når de giver deres samtykke til cookies på hjemmesiden?


Sådan har det været hidtil, jo, men når et værktøj meldes ‘ulovligt’ er det blevet vurderet, at den måde der indsamles data til statistik ikke lever op til retningslinjerne omkring lovlig dataindsamling.

Tidligere i år har vi hørt om lignende sager, hvor værktøjer som Klaviyo, Mailchimp mv. ikke overholder dataopbevaring i forhold til Europæisk GDPR lovgivning. Vi vil jævnligt høre om disse sager, idet at der er tale om Amerikanske værktøjer, som opererer ud fra amerikansk lovgivning. Derfor er der af og til ikke taget højde for europæisk lovgivning, idet at det blot er software, som vi danskere køber adgang til fra et amerikansk firma.

Det er komplekse reglementer, og for det amerikanske firma vil det koste en række GDPR advokater at få styr på det. I mellemtiden kan vi gøre vores for at have en ren dataindsamling og – opbevaring.

Hvordan bruger jeg Google Analytics på lovlig vis? 

Men – kan jeg så slet ikke bruge Google Analytics mere?

Ro på. Selvfølgelig er der en løsning. Den kan virke kompleks, men den er der. Det er vigtigt at bide mærke i, at Datatilsynet ikke vil banke på døren fra i morgen, og at der vil være tid til at finde en løsning.

Datatilsynet lægger op til 2 løsninger på problemet: 

1: Sæt Google Analytics op, så der ikke overføres personfølsomme data
til Googles’ servere i USA

2: Vælg et andet analyseværktøj til at indsamle data

Server Site Tracking og Pseudo anonymisering

Hvis vi tager udgangspunkt i den første løsning, handler det rent teknisk om at sætte Server Site Tracking op samt pseudo anonymisering.

Det betyder på godt jysk at du anonymiserer den data du samler op, så den ikke kan spores tilbage til en fysisk person. Heller ikke ved at koble data sammen. 

Fra et marketingperspektiv vil det dog være problematisk at sætte Pseudonymisering op. Det skyldes at disse tiltag gør det umuligt at lave remarketing kampagner samt spore hvilke kampagner de besøgende stammer fra. 

Alternativer til Google Analytics

Det kan være fristende at droppe det problematiske og finde et andet analyseværktøj, for at føle sig på den sikre side. Her skal du dog være obs på om du får den samme valide data omkring din trafik og kampagner.

Samtidig bør du sætte tid af til at få sat den samme tracking op og være sikker på at du ikke går glip af værdifuld data. 

Vores bedste anbefaling er at tage den med ro og se tiden an. Det skal understreges at den endelige beslutning omkring Google Analytics ikke er truffet endnu, og at myndighederne vil være i forhandlinger indtil slutningen af 2022. Kommer den rette aftale på plads, vil Google Analytics kunne gøres helt lovlig igen. 

Del med andre
Martin Klausen
Partner & CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Take the first step towards success

Let's zoom in on the opportunities that are in store for your company.

Fill the form with your personal info and we'll make sure to reach out to you. We look forward to hearing more about your company and the aspirations you have for it!

We'll give you a call

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.