Øg dine salgsmuligheder med 45 % med social selling på LinkedIn

Lasse Ross Clausen

Vidste du, at ved at opbygge stærke relationer på LinkedIn, kan du øge dine salgsmuligheder med hele 45%? Vi hører ofte virksomheder sige, at de bruger store mængder tid på at ringe til kold canvas til potentielle kunder. Den indsats kunne de bruge langt mere effektivt ved hjælp af social selling på LinkedIn.

Sælgere, der bruger social selling er endda 51% mere tilbøjelige til at nå budgetter end dem, der ikke benytter sig af muligheder.

Så hvordan bruger du din LinkedIn?

Giver du dit netværk gode råd og hjælp?

Er du med til at skabe debat eller deltager du i de aktive debatter?

Hvis ikke, så bør LinkedInfaktisk være en aktiv del af jeres salgsstrategi – så meget at det også kan bruges i arbejdstiden. Det er nemlig her I er med til at skabe jeres B2B leadgenerering.

 

Lad os dykke ned i, hvordan det kan implementeres i din virksomhed.

 Du har nok hørt begrebet social selling før. Det er nemlig ikke helt nyt indenfor salg og marketing. Men mange ledere og salgsansvarlige vil stadig ikke have, at deres sælgere bruger tid på LinkedIni arbejdstiden eller som en aktiv del af deres salgsstrategi. Det er en fejl, for de går glip af mange potentielle kunder og en effektiv leadgenerering.

Prøv bare at se disse to statistikker:

  • Ifølge LinkedIn reagerer 62% af B2B-kunderne på sælgere, der engagerer sig på platformen ved at dele indhold og indsigt, der er relevant for køberen.
  • Ifølge Hubspot er 92% af B2B-kunderne mere tilbøjelige til at interagere med salgsrepræsentanter, der har synliggjort sig som en ekspert indenfor deres branche.

Du eller dine sælgere kan opnå en status som ekspert netop ved at anvende social selling og være aktiv med relevante opslag og artikler på LinkedIn.

Social Selling is about leveraging your social network to find the right prospects, build trusted relationships, and ultimately, achieve your sales goals.” – LinkedIn

Skåret ind til benet, handler det om at modne og pleje dit netværk til at skabe de bedste relationer.

 Bliv en go-giver og få flere salgsmuligheder

Social selling kan anvendes som et vigtigt led til at opfylde sælgernes salgsmål. Her skaber I ægte relationer,  og opbygger personlig tillid, for at resultere i et salg, som hverken foregår anmassende eller forhastet. Det vil derimod virke helt naturligt.

Det er for B2B-virksomheder derfor et oplagt værktøj til salgsstrategien, fordi det åbner døre og skaber flere og mere værdifulde relationer. Tænk på det som en manuel og digital måde at undgå kold canvas!

Helt grundlæggende skal du være en go-giver! Det betyder, at du skal gøre en forskel for andre, give dit netværk værdifuld viden og hjælp samt opbygge relationer ved, at du interagerer med dem på LinkedIn. Du opbygger troværdighed og begynder at blive anset som den oplagte go-to person indenfor dit område.

Her opnår du en social kapacitet, hvor dit netværk har tillid til dig og anser dig som ekspert indenfor branchen. I sidste ende har du opbygget en stærk relationsøkonomi, som vil få potentielle kundeemner til at kontakte dig og anbefale dig ud fra opslag de har læst fra dig.

Social selling kan anvendes på LinkedIn på to måder:

Manuel social selling: Her går vi aktivt ind og skriver et LinkedIn-opslag, liker, deltager i debatten, kommenterer med gode råd og hjælper til, hvis nogen spørger efter hjælp.

Automatisk social selling: Der er udviklet digitale værktøjer til at gøre brug af social selling i dit salg. F.eks. anvender vi Phantom Buster til, når vi får et varmt lead ind, men som vi ikke har tid til at ringe personligt op. Så har vi oprettet en kontor robot i Phantom Buster. Denne robot går ind som en virkelig person, finder det varme lead på LinkedIn, og ansøger om at oprette forbindelse med en prædefineret besked.

Her handler det om at være aktiv og synlig i dit netværk og pleje eksisterende og nye relationer, så du på den måde opfylder din egen social valuta.

4 elementer i social selling – skab varme leads

Men hvordan kan du så aktivt arbejde med social selling på LinkedIn? LinkedIn har udviklet et værktøj til at måle. hvor godt du arbejder med din social selling. Det kaldes Social Selling Index, forkortet SSI. Det er en måleenhed, som du kan anvende til at få indsigt i, hvor godt du klarer dig og hvor du skal oppe dig.

Ifølge LinkedIn, så sælger personer, der formår at score højt på SSI’en og anvender social selling, 78% mere end dem, som ikke bruger sociale medier til at sælge. Hvis du spiller dine kort rigtigt, er det her du har mulighed for at øge dine salgsmuligheder med 45%.

Af samme grund er det afgørende at du som B2B virksomhed er aktiv på LinkedIn, idet dine kunder og potentielle kunder foretager ca. 60-70% af købsbeslutningen, inden de kontakter din virksomhed. Derfor kan social selling spille en vigtig rolle i forhold til salgsresultater og din leadgenerering. Se din egen SSI score her.

Der er 4 elementer i social selling på LinkedIn, som alle er lige vigtige for at få en høj SSI score og deraf de bedste resultater med din indsats:

 

1. Skab et personligt brand – professionel og social egenkapital

Helt grundlæggende er din LinkedIn-profil ikke bare et digitalt cv eller en beskrivelse af din person. Det er dit eget personlige brand, hvor du også repræsenterer din virksomhed. Tag et kig på din LinkedIn profil. Hvad kommunikerer du til dem, som kigger forbi?

Det er vigtigt at din profil fortæller den besøgende, at du er professionel, kompetent og troværdig inden for dit specifikke fagfelt. Hvis ikke, vil det i høj grad spænde ben når du vil connecte og opbygge et professionelt forhold til dine besøgende.

Et eksempel på en troværdig og indbydende LinkedIn profil

Lad os for eksempel kigge nærmere på Martins profil. Allerførst ser vi hans coverbillede, som taler ind i, hvad han kan løse for andre. Dernæst har han i sin profiltekst skrevet, hvad han kan hjælpe virksomheder med. Det giver et overskueligt overblik for andre, som hurtigt kan se hvilke behov eller udfordringer de kan få løst af Martin.

Han har også fremhævet en video om netop at “undgå kold kanvas”, som passer til hans coverbillede. Her fortæller han på en levende og troværdig måde, hvordan han kan hjælpe dig. Afslutningsvis har han tilpasset sit cv, jobs og udførte opgaver til at fremhæve de job og kompetencer, som understreger hans ekspertise.

Disse elementer danner en storytelling, der opbygger Martins personlige brand og hans sociale egenkapital på LinkedIn.

Ud fra dette eksempel, er det her skabt både en professionel og kundefokuseret profil, fyldt med personlig værdi, som giver et solidt indtryk af hvem Martin er. Det er balancen der skal til for at bygge en troværdig profil, som skaber tryghed og inspirerer kundeemner til at forbinde og engagere sig med ham.

Hvordan kan du bedst gøre det på din profil?

2. Fokusér på de rigtige kundeemner

På LinkedIn er det utrolig nemt at søge og identificerer de kriterier, du har fastlagt for din målgruppe, så du kan finde de relevante kunder, som du ønsker at skabe forretning med. Nu kan du koncentrere dig om de konkrete beslutningstagere, så din tid bruges effektivt på LinkedIn. Her kan du også følge med i hvad der sker hos dine eksisterende kunder og pleje den gode relation, mens du viser at du ser med fra sidelinjen.

 “Når der træffes B2B købsbeslutninger, går 50% af beslutningstagerne på LinkedIn for at finde information.”

3. Engagér dig i dit netværk – Del ud og giv en masse til dit netværk

Har du svært ved at komme i gang med at skrive posts? Så skal du planlægge det! Sæt tid af til at lave opslag til LinkedIn 3-4 gange om ugen, og hav det som en fast del af din arbejdsrutine. Så kommer du ikke fra det igen.

Når du poster opslag, må de meget gerne lægge sig op af din ekspertise, men det kan også handle om hvad der rører sig i din branche, interessante observationer, underholdende perspektiver og medrivende debatter. Læg op til at du netop bidrager til fællesskabet, hver gang du poster. Derfor er det allerbedst hvis du kan få andre til at engagere sig i snakken.

Husk også at like og kommentere andres opslag. Det kan være den rene guldmine! Og give dig kontakter, som det kunne have været svært at få i sit netværk på anden vis. Er det svært at komme i gang, så sæt i starten et mål om at du skal have kommenteret på 10 LinkedIn opslag på en uge. Lidt efter lidt vil det komme helt naturligt. Du engagerer dig i debatten, er hjælpsom eller bidrager med relevant viden.

Husk at du ikke må være sælgende, hverken i opslag eller kommentarer!

4. Opbyg gode relationer og berig dit netværk

Jo synligere du er i dit netværk, deler ud af din viden og engagerer dig i debatter, jo bedre kan andre danne sig et billede om hvem du er, og hvad du kan bidrage med.
Derfor er det vigtigt at du altid tænker på hvordan du fremstår. Her opbygges den gode relation og du kan få varme leads, helt uden at være sælgende.

Implementer Social Selling i virksomhedens hverdag

Er du klar til at implementere LinkedIn i din salgsstrategi? Det er en ren rejse at dykke ned i Social Selling og eksperimentere med at få din effektiviteten af din leadgenerering til at stige. Samtidig vil du opleve en utroligt behagelig måde at sælge på, fordi det ikke længere føles som salg. Du skaber blot gode relationer og med tiden, vil de komme til dig, for at få løst deres problemer. Det er tanken om at hjælpe hinanden gennem et samarbejde fremfor blot at sælge.

Her hos LeadMotor har vi flere gange oplevet den værdi vores medarbejder skaber, når deres social selling aktivitet på LinkedIn har fungeret som en lead magnet, der både har skaffet os nye møder med potentielle kunder eller fundet personer til rekruttering. Derfor anbefaler vi at bruge din tid på at hjælpe folk frem for at skyde med spredehagl i hoftehøjde med kold canvas.

En afsluttende huskeliste

Nu hvor rygsækken er godt pakket med indsigt i social selling, vil jeg slutte af med en tjekliste, så du er sikker på at dele værdiskabende indhold. Her er der en del faldgruber vi ofte ser, som kan få dig til at snuble ved målstregen.

1. Du skal ikke bare “poste løs”

Sørg for at planlægge dit indhold, så du deler relevant og spændende indhold, som ikke bare er et udsnit fra din tilbudsavis. Del gode råd, levende videoer og anderledes perspektiver.

2. Lad dit indhold uddanne, udfordre og underholde

LinkedIn er i sidste ende en SoMe platform, som vi bruger, når vi ønsker at falde over noget interessant. Vi er ikke på LinkedIn for at høre på en masse sælgere. Her deler du ud af dig selv og det er vores vidensdeling, der skaber de gode relationer.

3. Find den gode balance

På din LinkedIn bør du være inspirerende, men prøv at undgå at lade det køre i ren monolog. Læg så vidt muligt op til en debat, som andre ønsker at interagere med. Det kan også være at der sker spændende nyt i jeres branche, som I sammen kan juble over?

Har du svært at komme i gang?

Her er 5 ting du kan gøre med det samme:

Inspiration til mere effektivt salg

Er du nysgerrig på hvordan du kan skabe mere effektivt salg? Hør mere om vores løsning og opnå glidende salg gennem vores LeadMotor.

Hos LeadMotor er vi eksperter i at skabe spændende leadgenerering, der konverterer, og vi hjælper dig gerne godt på vej.

Book et gratis og uforpligtende strategimøde med os, og lær mere om hvordan I kan optimere jeres salg og undgå den kolde canvas. Vi lover at give jer et nyt syn på hvordan I kan optimere jeres annoncering og salgsprocesser.

 

 

Del med andre
Martin Klausen
Partner & CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Take the first step towards success

Let's zoom in on the opportunities that are in store for your company.

Fill the form with your personal info and we'll make sure to reach out to you. We look forward to hearing more about your company and the aspirations you have for it!

We'll give you a call

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.