Sådan accelererer du din virksomhed ud af Covid-19 krisen

Camilla Victoria Jepsen

 Mange virksomheder – især små og mellemstore virksomheder – står lige nu overfor en alvorlig udfordring: Covid-19. I kølvandet af regeringens nedlukning af offentlige skoler og børnehaver og en kraftig opfordring til virksomheder om at arbejde hjemmefra eller midlertidigt holde lukket, står mange virksomheder enten uden –  eller med begrænset indtjening. Derfor har din virksomhed brug for at lægge en strategi for, hvordan I kommer ud af Covid-19 med skindet på næsen. I dette indlæg fortæller vi dig, hvordan du via online markedsføring og digitalt salg kan accelerere din virksomhed ud af krisen.

Forventet skærpet konkurrence stiller krav til dig om at handle nu

Hos Zen Media er vi allerede i fuld gang med at opruste vores kunder til at klare sig igennem den midlertidige nedlukning landet og verden over, som lige nu ser ud til at ende d. 30. marts – men selv herefter skal du forvente, at der går 6-12 måneder, før virksomhederne er tilbage for fuld styrke. Coronavirussen har allerede sat sine spor hos de fleste virksomheder. Og når vi kommer på den anden side af krisen, forventer vi, at konkurrencen er betydeligt skærpet, og netop derfor skal du tage stilling nu – og være dér, hvor det giver allerbedst mening: online!

 Digitaliseringen bliver din virksomheds redning – på kort og lang sigt

 Heldigvis er de fleste virksomheder allerede tilstede online – og har været det noget tid.

Dette gælder også vores kunder, og med LeadMotorstår deres salg og markedsføring ikke stille, selvom mange har lukket ned for deres markedsføringaktiviteter og salgstiltag i denne tid, fordi de er bange for at gøre noget forkert.

– Det er forståeligt – men en stor fejl, hvis du spørger os.

Det er netop nu, mens mange er tvunget til at holde fri fra arbejde, at din virksomhed bør fokusere på at eksponere potentielle kunder for dit brand, ydelse og/eller produkt.

Det er netop nu, de har tiden til at sidde og kigge sociale medier igennem – og de fleste sidder alligevel med telefonen i hånden, for at holde sig opdateret omkring Covid-19 udviklingen.

Det er her vigtigt at pointere, at vores anbefaling ovenfor gælder for virksomheder, der sælger ydelser af konsulentlignende karakter samt virksomheder, der har tilstrækkeligt med varer på lager. Der skal altid tages en individuel vurdering af, hvad der er bedst for netop din virksomhed – og her anbefaler vi, at du rådfører dig med en salgs- og marketingsekspert.

 Fra fysiske møder til online møder

Trods Corona arbejder vi derfor fortsat for fuld skrue i Zen Media – og tager naturligvis alle de fornødne forholdsregler beskrevet af regeringen.

– Hvorfor vi gør det, spørger du måske?

Fordi vi er på en mission om at hjælpe virksomheder med digitalisering af deres salg og marketing.

… og i denne tid må det siges at komme vores kunder ekstra meget til gode!

Vores kunder mærker nemlig ikke, at fysiske møder bliver aflyst og dermed går tabt – de bliver i stedet flyttet online. Samtidig foretrækker mange – både B2C og B2B kunder – at handle online og er desuden vant til at service og support foregår digitalt via e-mail og telefon.

Derfor er det slet ikke så stor en omvæltning for dine kunder, som du måske frygter! Dine kunder færdes nemlig allerede online – i stor stil! Så det skal du naturligvis også!

 Er din virksomhed digital nok?

Vi kan ikke påstå, at den digitale bølge er en ny trend, men den viser netop nu mere end nogensinde før sin værdi.

Som sagt er dine kunder allerede vant til at færdes online, og foretager i dag allerede mange køb online uden den fysiske kontakt, som i øjeblikket ikke er en mulighed.

Hvad betyder det for mig og min virksomhed?

Det betyder blandt andet, at du nu mens coronakrisen står på – men også efter krisen – skal kunne sætte flueben ud fra følgende punkter

  • Din hjemmeside skal være en GOD salgsmaskine
  • Dine sælgere skal være gearet til online salgsaktiviteter
  • Du skal finde dine nye kundeemner online
  • Din support skal besvare kundernes spørgsmål online
  • Du SKAL kunne lukke en ordre online!

Digitalt salg er for alle

Og ja… du skal også have styr på det, selvom du har en produktionsvirksomhed, konsulentvirksomhed eller anden netværks- eller handelsvirksomhed.

Digitalt salg er altså IKKE forbeholdt B2C virksomheder, webshops og software-as-a-service virksomheder (SaaS).

Således høster vores B2B kunder lige nu forretningsmuligheder i en tid, hvor andre lukker eller oplever tilbagegang.

Det betyder dog ikke, at du skal gå ud og købe al bannerpladsen til at fortælle om dit produkt eller ydelse – det kan opfattes usmageligt og have præcis modsatte effekt. Derfor skal du også være varsom, hvis din markedsføring kører på autopilot i disse uger. Har du allerede planlagt content til dine sociale medie kanaler, som kan opfattes upassende i denne tid, bør du også revidere i dine planlagte posts og annoncer.

Det samme gør vi for vores kunder – vi går alle vores kunder igennem individuelt og vurderer, hvad der bør skrues ned og op for i denne periode – præcis som vi altid gør.

Corona tvang dig til at nytænke dit salg og markedsføring

Der var derfor i dentid ekstra god grund til at fokusere på det digitale salg og online markedsføring, så dine sælgere havde noget at arbejde med, når de ikke havde mulighed for at afholde fysiske møder, gå til netværksarrangementer osv.

Det er vigtigt at finde en løsning der passer til netop din virksomhed og de produkter og ydelser i sælger. Derfor er det en god idé at rådføre dig med markedsføringseksperter, inden du går ud og investerer i en løsning, der ikke nødvendigvis passer din virksomhed.

Vores anbefalinger til, hvordan du accelerer din virksomhed ud af krisen er derfor:

  1. Oprust din digitale strategi på den korte bane – allerhelst i denne tid, hvor mange Danmark er lukket ned, og følg coronaopdateringerne nøje, så du kan tilpasse din virksomheds kommunikation hertil
  2. Læg en langsigtet strategi for din virksomheds salgs- og marketingtiltag (tænk mindst 6-12 måneder frem)
  3. Undersøg det digitale marked og rådfør dig med eksperter
  4. Find en (digital) løsning, der giver de bedste forudsætninger for, at din virksomhed kan klare sig gennem krisen
  5. Overvej hvilke produkter/ydelser I tilbyder. Er der nogle, der er mere relevante end andre lige nu? Sæt fokus på dem
  6. Lad dig ikke skræmme af, at mange holder lukket de næste 14 dage (eller længere) – kunderne er der endnu – de sidder bare bag skærmen

Vores løsning på hvordan du accelererer dig ud af Corona-krisen er LeadMotor, der automatisk via online platforme finder nye potentielle kunder og kvalificerer dem til salg.

Vi tilbyder et gratis strategimøde – som naturligvis foregår online 😊 Her vil vi sammen med dig gennemgå dine muligheder for at automatisere dine salgs- og marketingprocesser med LeadMotor, hvorigennem du vil få flere varme leads og potentielle kunder. Som minimum går du fra mødet med en strategi.

Du kan booke dit strategimøde med Dennis, Head of Sales lige her:

Del med andre
Martin Klausen
Partner og CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Tag første skridt mod succes

Skal vi sætte fokus på din virksomheds muligheder?

Indtast dine oplysninger og bliv kontaktet. Vi vil glæde os til at høre mere om din virksomheds situation og målsætninger.

Bliv ringet op

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.