Derfor skal du bruge marketing automation

Effektfuld marketing handler om at ramme potentielle kunder med det rigtige content på det rigtige tidspunkt.

Simpelt, ikke?

Okay, jeg forstår godt, hvis du får svedperler på panden ved tanken om, at dig og dine kolleger i marketing skal servicere hundredvis af potentielle kunder med værdifuldt og personaliseret indhold med den perfekte timing – om og om igen.

Derfor vil jeg foreslå dig at læse videre her, når jeg gennemgår, hvordan I kan effektivisere jeres arbejde, lette arbejdsbyrden og forbedre jeres indsats med marketing automation.

Jeg lover dig, det er godt givet ud.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation handler om at automatisere en række marketingaktiviteter. Handlinger, der ellers ville blive udført manuelt.

Marketing automation kan bruges til at effektivisere og systematisere håndteringen af hele kunderejsen – fra indledende interesse til køb.

Via et digital værktøj får du data, der giver dig mulighed for at analysere potentielle kunders interesser og digitale adfærd, så du kan fodre dem med indhold, der understøtter deres placering i kunderejsen.

Fordelen er, at du kan give dem personaliseret indhold gennem kunderejsen uden at foretage det hårde rugbrødsarbejde.

Din interaktion med det enkelte lead kan afhænge af, hvilket materiale leadet downloader, hvilke e-mails vedkommende åbner eller interagerer med, og hvad der kigges efter på din hjemmeside.

VIGTIGT! Marketing automation er ikke starten på teknologiens uhyggelige overtagelse af dine medarbejdere.

Marketing automation er snarere et værdifuldt værktøj til at kvalificere og effektivisere deres arbejde.

Hvorfor skal jeg bruge marketing automation som B2B?

Jeg forstår godt, du spørger.

Der er nemlig ingen grund til at investere i marketingaktiviteter med bind for øjnene. Derfor vil jeg forsøge at klæde dig godt på til at træffe den rette beslutning for dig.

Marketing automation er i udgangspunktet relevant for både B2B- og B2C-virksomheder. Det afhænger dog af købsrejsen. Jo mere kompleks købsrejsen er, desto mere relevant er marketing automation.

Driver du en B2B-virksomhed (som ofte betyder en lang kunderejse), er det dermed yderst relevant at spidse øre, når snakken falder på marketing automation.

En lang/kompliceret købsrejse er, når der er langt fra indledende interesse til køb. Det skyldes typisk, at du sælger et produkt eller en service, der er komplekst eller dyrt, hvorfor det kræver, at potentielle kunder får viden og opbygger tillid til dig, før de investerer.

Sådan bruger du marketing automation

Så hvordan bruger du marketing automation?

Du kan bruge marketing automation på mange måder. Herunder forklarer vi nogle af de hyppigste måder, som gør underværker for B2B-virksomheder.
Automatiserede e-mail flows
Automatiserede e-mails er hyppigt anvendt, når vi snakker marketing automation. Pointen er at holde kommunikationen i gang med dit lead, så du skaber en tillidsfuld relation, der kan føre til et salg på sigt.

Lad os tage et eksempel på et automatiseret flow:

En besøgende på din hjemmeside falder over din nye e-bog. Vedkommende klikker på din call-to-action (fx: download e-bog her) og afgiver sin mail.

Dit system registrerer tilmeldingen og sender den første automatiseret e-mail. Dette er en foreskrevet mail med et tak og et link til e-bogen.

Dit system registrerer, at dit lead har downloadet e-bogen, og næste mail sendes. Denne mail indeholder en rapport, der understøtter pointerne i din e-bog.

Dit system registrerer, at dit lead ikke har downloadet e-bogen to dage efter modtagelsen af 1. mail. Derfor sendes en påmindelse med de tre vigtigste pointer fra e-bogen.

Dit system registrerer, at dit lead, der downloadede e-bogen også har downloadet rapporten, du sendte i 2. mail.

Derfor sendes en 3. mail, der indeholder informationer om, hvordan din service kan skabe værdi for dit lead. Foruden opfordrer du her til at booke et strategimøde med dig via en call-to-action.

Dit lead har endnu ikke downloadet e-bogen efter et par uger og har heller ikke åbnet 2. mail.

Du vælger derfor at stoppe kommunikationen, så din salgsafdeling ikke bruger unødige ressourcer på at ringe vedkommende op på et senere tidspunkt.

Dit lead har åbnet 3. mail, men ikke booket et strategimøde på egen hånd.

Derfor sender du dit leads informationer til din salgsafdeling, som overtager herfra.

Social medier og marketing automation

Marketing automation kan også bruges gennem sociale medier. Skal du f.eks. promovere forskellige ydelser via Facebook, kan du opsætte automatiske kampagner, der baserer sig på brugernes adfærd. På den måde kan du ramme det rigtige segment med din kampagne eller dit indhold.

Den data, du kan trække ud om brugernes adfærd, kan bruges til at skabe endnu mere målrettet indhold til fremtidige kampagner.

Sådan bruger du IKKE marketing automation

… Eller sådan bør du i hvert fald ikke bruge marketing automation:

  • Slå røven tilbage i sædet og undlade at analysere på dine aktiviteter.
  • Spamme potentielle kunder med et hav af e-mails ‘bare fordi, du kan’.
  • Sende de samme e-mails til alle leads (se eksempel ovenfor på, hvordan du bør gøre).

Hvordan kommer du i gang med at automatisere dine marketingaktiviteter?

Marketing automation kræver et stykke software. Der findes mange platforme, der kan hjælpe dig med at systematisere og effektivisere dine indsatser på tværs af aktiviteter – heriblandt Hubspot, ActiveCampaign, Microsoft Dynamics, Marketo…listen er lang!

Vil du have hjælp til at komme i gang med marketing automation? Hos LeadMotor har vi samlet set brugt mere tid på at udvikle vores validerede metoder, end det har taget, at bygge pyramiderne i Giza.

Den erfaring bruger vi til at hjælpe dig med at automatisere hele marketing- og salgsprocessen – fra flere leads til flere til kunder i biksen.

Hold dig ikke tilbage med at booke et møde, hvis du vil høre mere om vores tilgang.

Del med andre
Martin Klausen
Partner & CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Take the first step towards success

Let's zoom in on the opportunities that are in store for your company.

Fill the form with your personal info and we'll make sure to reach out to you. We look forward to hearing more about your company and the aspirations you have for it!

We'll give you a call

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.