Hvorfor tale om lead pleje?

Camilla Victoria Jepsen

 

 Hvorfor tale om lead pleje?

Målet med lead pleje er, at varme dine leads op – og at vide, hvornår det enkelte lead er varmt. Systematisk lead pleje kan være dét, der giver dit lead det sidste puf hen imod et køb.

Systematisk lead pleje gør arbejdet for dig ved brug af følgende:

Automatisk mailflow

Remarketing: Facebook Ads

Remarketing: Google Ads

 I det følgende vil vi præsentere mulighederne for systematisk lead pleje ved brug af ovenstående.

Automatiske nyhedsbreve

I det følgende vil vi præsentere mulighederne for systematisk lead pleje ved brug af ovenstående.

Automatiske nyhedsbreve giver dig mulighed for at sende målrettet og konkret information til det enkelte lead ud fra, hvad de interesserer sig for. Du ved nemlig allerede, hvor leadet befinder sig i kunderejsen ud fra den viden, du har indsamlet om dit lead via diverse data, hvor du også kan se, hvad leadet interesserer sig for.

Fodr dine leads med den rette information

Har kunden således flere gange besøgt din side med ydelser om X, er det oplagt at sende leadet en nyhedsmail med information om netop dette. Det er med til at varme leadet yderligere op, og gøre opmærksom på dig selv. Således skal hver e-mail udsendes, så det rammer hvert trin i kunderejsen. På den måde afsendes den information dit lead har interesse i – på det rigtige tidspunkt. Helt automatisk! Udover at tildele en lead score til modtagerne på din nyhedsbrevsliste, er nyhedsbreve en stærk spiller, når det kommer til digital markedsføring. Nyhedsbreve er en god mulighed for kontinuerlig branding overfor én, der har udvist interesse for din virksomhed, branche eller produkt.

Fasthold dit leads interesse

Når du bliver ved med at give din modtager værdi igennem nyhedsbrevene, vil du blive ved med at have en modtager. Det er derfor vigtigt, at det, du sender afsted til dit lead igennem nyhedsbrevene, er af høj relevans, da du ellers vil opleve et højt antal unsubscribers, og i stedet fremstå irrelevant og irriterende for modtageren.

Eksempel på e-mailflow:

Nedenfor er en oversigt over, hvordan en kunderejse i dit e-mailflow kan se ud. Det starter med opsamling af dit lead, hvorefter det gennemgår lead pleje, hvor en højere lead score optjenes. Endelig står du tilbage med et varmt lead, hvor det er tid for dig at handle. Efter endt køb, er det vigtigt at pleje forholdet, så din kunde kan blive en loyal ambassadør for dit produkt og virksomhed.

Remarketingflow på Facebook

Foruden automatiske nyhedsbreve er remarketing en oplagt og hyppig anvendt metode til at pleje dit lead. Her har du igen muligheden for at vise din relevans og ekspertise, og holde dig ’top of mind’ hos leadet, så leadet vælger netop din løsning, når han/hun er i markedet efter din ydelse.

Eksponer dine leads for forskellige budskaber

Remarketing via Facebook annoncering giver mulighed for at nå ud til personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Således giver remarketing dig mulighed for at få dine annoncer vist for netop dén målgruppe, når de bevæger sig rundt på nettet. De besøgende får desuden en chance mere for at afgive deres kontaktoplysninger, hvis de ikke skulle have gjort det, da de besøgte din hjemmeside første gang. De besøgende skal, ligesom i nyhedsbrevene, eksponeres for forskellige budskaber alt efter, hvad de interesserer sig for.

Vi anbefaler dig at opsætte det, der kaldes et remarketingflow, hvor du viser flere annoncer til de personer, der har besøgt din hjemmeside. Nedenfor kan du se, hvordan annoncegrupperne kan opdeles i tidsintervaller – eksempelvis på Facebook.

Formålet med remarketingflowet er hele tiden at forsøge at få dem til at afgive deres e-mailadresse, så de kan komme over på det automatiske nyhedsbrevflow. Her kan de få endnu mere værdiskabende information, og du har mulighed for at måle, om leadet er varmt eller ej.

Lead pleje hænger unægtelig sammen med kunderejsen. Nedenfor kan du se kunderejsen skitseret via remarketingflowet på Facebook annoncer.

Kundepleje med Facebook og Google Ads

På Google Ads forholder man sig til hele world wide web, og ikke kun en enkelt platform som tilfældet er med Facebook Annoncering. Derfor er Facebook Annoncering – i mange tilfælde – bedre til at pleje kundeforholdet efterfølgende end Google Ads. Dog er det ikke en umulighed at gøre i Google Ads, men mulighederne er indskrænkede i forhold til mulighederne med Facebook Annoncering.

Kunderejsen

Lead pleje består således i at gøre dit lead varmt, hvilket kan ske via forskellige platforme og medier. Lead plejens vigtighed er skitseret i en oversigt over den samlede kunderejse, som kan opsummeres på følgende måde:

Del med andre
Martin Klausen
Partner & CMO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Take the first step towards success

Let's zoom in on the opportunities that are in store for your company.

Fill the form with your personal info and we'll make sure to reach out to you. We look forward to hearing more about your company and the aspirations you have for it!

We'll give you a call

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.