Guldkorn til den effektive LinkedIn Annoncering (B2B)

Celina Vium

Har du svært ved at finde rundt i de mange muligheder, der er inden for online annoncering, og ønsker du at blive klogere på, hvad der kan fungere for din B2B virksomhed? Vi kan fortælle dig, at der er flere gode grunde til, at du bør overveje at starte LinkedIn annoncering. Derfor får du her et overblik over, hvad du skal vide om annoncering på LinkedIn, som kan hjælpe din virksomhed med at vækste og finde leads, som kan blive til dine kunder.

#1 Hvad er LinkedIn annoncering, og hvorfor er det relevant?

LinkedIn annoncering er målrettet fagpersoner og virksomheder, hvilket gør det lettere for B2B virksomheder at kommunikere med deres målgruppe. Vi forklarer længere nede, under #4 Hvordan finder man sin målgruppe på LinkedIn?, hvordan man som B2B virksomhed finder sin målgruppe. Derved kan man lave den mest effektive annoncering til potentielle kunder. LinkedIn har desuden over 774 millioner brugere på verdensplan og med 2 millioner brugere i Danmark, er LinkedIn den førende online platform inden for forskellige brancher og erhverv.

Trods de mange individuelle profiler, som bliver tilset af mange rekrutteringsmedarbejdere er det ikke kun rekruttering, som LinkedIn bliver brugt til. En stor del af virksomhederne benytter også LinkedIn til at vise, hvad de laver, dele ud af deres erfaringer, og gøre andre opmærksom på deres brand.

#2 Hvilke virksomheder kan gøre brug af LinkedIn Annoncering?

Alle virksomheder kan gøre brug af LinkedIn annoncering, men nogle vil klare sig bedre end andre. For at kunne levere den mest effektive annoncering, er det vigtigt, at man som virksomhed har en aktiv social selling strategi inden, man påbegynder sin annoncering. Derudover vil virksomheder, som har en god content strategi have en større chance for at få success med deres LinkedIn annoncering. Det gør de ved at dele ud af deres viden, som er tilgængelig på deres hjemmeside eller gennem annoncering og emails. Dette betyder ikke, at andre ikke kan få success uden, men med disse værktøjer vil du kunne øge chancen for success.

#3 Hvordan bruger B2B virksomheder LinkedIn Annoncering?

Der findes flere forskellige måder, hvorpå din B2B virksomhed kan bruge LinkedIn annoncering.

1. Konverteringer

B2B virksomheder bruger annonceringen til at generere leads til virksomheden og derved finde og tiltrække nye potentielle kunder. Derudover bruges det til at konvertere brugeren til webstedet, hvor de bl.a. vil kunne booke et møde hos virksomheden. Til sidst kan det bruges til at målrette jobsøgende og få dem til at konvertere til jobansøgninger og joboversigter.

2. Overvejelse

Virksomheder deler også ud af sin viden gennem e-bøger, cases, videoer samt andet materiale på deres hjemmeside, for at skabe relevant trafik til deres sider. Ved at dele sin viden, kan man skabe troværdighed til potentielle købere og gøre dem mere interesseret i virksomhedens produkter eller service.
Under ‘overvejelse’ kan man også have en målsætning om, at brugeren skal se en video eller interagere med indholdet i annoncen. Her vil man øge engagementet fra brugeren og få dem til at trykke på videoen, kommentere, like eller dele annoncen.

3. Kendskab

Virksomhederne bruger også annonceringen på LinkedIn til brand awareness. Her er målsætningen at skabe opmærksomhed omkring sit brand. Det er med til at skabe en relation til brugeren og gøre dem opmærksom på deres eksistens.

#4 Hvordan finder man sin målgruppe på LinkedIn?

På LinkedIn kan virksomheder bruge annonceringen til at målrette deres kommunikation til specifikke virksomheder gennem Account Based Marketing ABM. Ved brug af ABM kan man uploade kontakter eller/og virksomhedslister. Platformen giver dig herefter mulighed for at finde kontakternes LinkedIn profiler og virksomheden samt dens medarbejdere. Så hvis du ligger inde med lange excel-lister af kontakter, så finder LinkedIn automatisk personerne, som har en bruger på LinkedIn. Du kan også lave en ny liste med drømme-virksomheder, som du vil sælge til, og efterfølgende bruge LinkedIn annonceringen til målrettet at ramme disse.

Når man som virksomhed er på udkig efter nye virksomheder, så kan man også finde look-a-likes ud fra den uploadede liste. Her vil LinkedIn komme med forslag til virksomheder og personer inden for den samme målgruppe.

Vær opmærksom på, at du mindst skal have 300 virksomheder på din liste, for at LinkedIn kan køre din annonce.
En anden mulighed er selv at definere en målgruppen inde på platformen. LinkedIn giver mulighed for at lave en søgning ud fra målgruppens lokation, demografi, størrelse, medarbejder anciennitet, stillinger og branche.

Nedenfor ses et eksempel på, hvordan man kan lave et segment, som kan bruges til en målrettet annoncering. Her er taget udgangspunkt i en B2B virksomhed, som sælger en service indenfor regnskab og besparelser hos it-virksomheder.

#5 Hvad koster LinkedIn Annoncering?

I mange år har virksomheder valgt Facebook annoncering fremfor LinkedIn annoncering, da leadpriserne historisk set har været billigere. Det betyder dog ikke, at annoncering på Facebook altid er billigere end på LinkedIn. Grundet den store stigning af brugere på LinkedIn, er priserne faldet og kan derfor godt være lavere end på Facebook. Dette sker på grund af en større konverteringsrate.

Der er også flere fordele ved at bruge LinkedIn annoncering som B2B virksomhed. På LinkedIn kan man lave en mere specifik segmentering på virksomheder og deres medarbejdere. Så hvis priserne på Facebook og LinkedIn er den samme, vil der, typisk for en B2B virksomhed, være højere relevans på de leads, der bliver opfanget gennem LinkedIn annoncering. Kigger vi mere konkret på LinkedIns annoncepriser, er der flere faktorer, som spiller ind.

Hvor godt din annonce performer afhænger bl.a. af:

  • Branche
  • Produkt
  • Målgruppe
  • Afsender
  • Budskab i annoncen

Derudover vil dit mediespend have indflydelse på, hvor langt dine penge rækker. Des flere penge, du lægger i annoncerne des flere brugere vil du kunne ramme på LinkedIn, hvis annoncerne er lavet rigtigt. Derfor er det vigtigt at annoncerne er gode, samt at segmenteringen er præcis.

Det vil desuden være en god ide at lave KPI beregninger og mål for sin annoncering, før man starter. Det hjælper med at sikre, at pengene bliver brugt rigtigt, da det hurtigt kan blive dyrt, hvis man ikke ved, hvad man laver.

Kort sagt vil dårlig annoncering resultere i høje leadpriser samt give en risiko for, at der potentielt ikke kommer leads ind.

#6 Hvorfor skal LinkedIn forbindes til websitet?

LinkedIn har et alternativ til den Pixel, som Facebook bruger til at forbinde platformen med hjemmesiden. Hos LinkedIn hedder dette redskab Insight Tag og det tager kun få minutter at integrere.

Insight Tag er et redskab, der sender data fra hjemmesiden til LinkedIn Campaign Manager og dermed kan spore konverteringer. Dette kan bruges til at se, om annonceringerne får brugeren til at konvertere som ønsket, og dermed opnår de mål, der er sat. Derudover bliver Insight Tag brugt til remarketing, så du kan ramme den del af din målgruppe, som har besøgt webstedet gennem andre kanaler.

Tagget kan bruges på alle annoncer og sporer hele hjemmesiden.

Gennem LinkedIn annoncering kan brugerne også sendes over på hjemmesiden via en landingsside. Det betyder, at du gennem Google Analytics kan segmentere efter LinkedIn konverteringer – altså dem, der har besøgt siden gennem LinkedIn annoncering. Det kan give et indblik i, hvor brugeren bevæger sig hen på din hjemmeside, efter de er blevet sendt til annoncens landingsside.

#7 Før du går i gang

Før du starter med at annoncere på LinkedIn, er det vigtigt, at du har din strategi på plads. Din strategi vil hjælpe dig med at have et klart overblik over, hvilke kampagner du skal køre, hvilken målgruppe du skal ramme, samt hvilket budget virksomheden skal smide i det.

Målsætningerne, som forklaret i punkt #3 Hvordan bruger B2B virksomheder LinkedIn Annoncering? skal være forudbestemt. Herunder konverteringer, trafik til hjemmesiden, download af e-bøger, sign-up til emails eller direkte køb af produkter Her skal man dog være opmærksom på, at LinkedIn ikke har en integreret webshop funktion ligesom Facebook.

Derudover skal følgende oprettes, før du starter med at annoncere.

1. Opret/opdatér virksomhedens company page
Her er det vigtigt, at der er tilstrækkeligt med information til, at kunderne kan finde relevant viden omkring virksomheden og blive inspireret til køb.

2. Opret en Campaign Manager

3. Opret og installér Insight Tag

4. OpsætKonverteringssporing
Giver indsigt i hvilke virksomheder der besøger webstedet og ser annoncerne, samt hvilke stillinger og antal ansatte der er i virksomhederne.
Kan spore brugeradfærd og se, hvad der bliver downloadet eller udfyldt på hjemmesiden.

5. Opbyg / Upload relevante målgrupper

#8 Sådan kommer du godt i gang

For at skabe et samlet overblik har vi lavet en step-by-step guide over de nødvendige steps, som skal opfyldes før, under og efter oprettelsen af LinkedIn annoncering:

Step #1 Definér virksomhedens online strategi
Step #2 Lav en målsætning for kampagnen eller annoncen (opsæt KPI’er)
Step #3 Definer målgruppen/målgrupperne
Step #4 Planlæg kampagne og indhold
Step #5 Lav en tidsplan og sæt et budget
Step #6 Opret annonce
Step #7 Opsæt insight tag og tracking
Step #8 Analysér performance
Step #9 Planlæg og udfør optimeringer

Når du er færdig, så gentager du processen, da tests er en væsentlig del af at lykkes med din annoncering.

God fornøjelse!

Har du spørgsmål til, hvordan LinkedIn annoncering kan hjælpe din B2B virksomhed, er du velkommen til at booke et møde med os herunder.

Del med andre
Rehmi Kristensen
Partner og CEO
Er du klar til at booke dit strategimøde med os?
Indhold
Del med andre
Tag første skridt mod succes

Skal vi sætte fokus på din virksomheds muligheder?

Indtast dine oplysninger og bliv kontaktet. Vi vil glæde os til at høre mere om din virksomheds situation og målsætninger.

Bliv ringet op

Vi beskytter dine oplysninger og behandler dem efter gældende lovgivning. Du kan læse om vores privatlivspolitik her.
Brug for hjælp? Skriv til os her

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.