Det er helt galt, hvis du tror, at e-mails er gammeldags og at e-mail marketing derfor ikke fungerer.
Tværtimod! Med alle de distraheringer, som man bombarderes med online, er det nogle gange rart, at støde på et medie, hvor man ikke scroller i en uendelighed…
…der rent faktisk har en BUND.
Wow.
E-mail har længe været et stærkt redskab i forretningslivet generelt, men særligt for B2B leadgenerering. E-mails er dér, hvor alle, der har et arbejde, med høj sandsynlighed, har deres daglige gang.
I 2017 angav 99% af de adspurgte, i en undersøgelse fra britiske Data & Marketing Association (DMA), at de checker deres e-mail indbakke hver dag – i gennemsnit 20 gange dagligt!
I 2019 udgav Slots- og kulturstyrelsen en rapport, hvori det ses, at sende og modtage e-mails, er de 19-71+ årige danskeres mest hyppige udførte online aktivitet.
“I hele perioden fra 2012 til 2018 har der været støt fremgang i andelen, der benytter e-mail. Det kan måske virke en smule paradoksalt i en tid med sociale medier, chatmuligheder og lignende måder at få hurtig kontakt med hinanden på, at en funktion som e-mail, der måske af nogle betragtes som en lidt mere ”gammeldags” kommunikationsform, fortsat stiger i anvendelse.”
‘Mediernes Udvikling 2019’
af Slots- og Kulturstyrelsen
Det er bl.a. derfor, at det er så vanvittigt godt et medie til B2B leadgenerering. Det mest relevante spørgsmål lige nu bliver så: Er du helt sikker på, at du faktisk får e-mail marketings fulde potentiale udnyttet i din virksomhed?
Derfor er e-mail så vedholdende et medie
Det er ingen hemmelighed, at brugen af de sociale medier har oplevet en eksplosiv vækst de seneste 10-15 år. Investorer fik hurtigt øje for de potentielle forretningsmuligheder, det besad. Det har været medvirkende til at revolutionere hvordan vi interagerer og laver forretning i dag.
Det har også bevirket, at ejerskab over din data og din profil på de sociale medier, ikke længere kan siges at være udelukkende dit. Der skal i hvert fald ikke herske tvivl om, at du på de sociale medier ikke ejer din platform.
Ændrer Facebook eller LinkedIn algoritmen for annoncering, eller vælger f.eks., at der ikke længere skal eksistere grupper eller et news feed, er der intet du kan gøre. Den magtesløshed har du stortset ikke ved e-mail – for så længe, at du har e-mailmodtagerens samtykke, kan du fortsætte med at sende dit budskab ud.
Derfor har disse ændringer også haft en indflydelse på hvordan folk interagerer med indhold på de sociale medier.
Førhen kunne du få en rigtig pæn rækkevidde, ganske gratis, ved at lave et organisk opslag på, f.eks., Facebook. Det kan du ikke længere i dag – rækkevidde skal, som udgangspunkt, betales for via annoncering. Derudover har du heller ikke fuld ejerskab over indhold og hvordan annoncerne prioriteres.
I kontrast til de sociale medier, ejer du både listen over dine subscribers og det indhold, som du benytter til e-mail marketing.
Det betyder også, at hvis den udbyder du benytter til mail lukker ned, kan du beholde al din information. Vigtigst af alt: din liste over subscribers!
Dine leads elsker guldkorn i indbakken!
I forhold til rækkevidde og engagement på e-mail, så har du også endnu en fordel ved at bruge e-mail marketing. Fordi dine leads aktivt har takket ja til dit nyhedsbrev, så er sandsynligheden, at de interagerer mere med dit indhold. Det er for let at scrolle forbi dit indhold på et news feed, så der ses så lav en engagement rate, gennemsnitlige for de mest kendte sociale medier, på 0.58%.
Mængden af åbnede mails samt klik på de links, der er i dem, er nogle af de tal man ser på, når interaktion med e-mails skal vurderes. Der er en langt højere andel der faktisk åbner din mails og klikker på de links i dem, end du får folk til at klikke på links, på dine oplæg på sociale medier.
Sammenlagt med, at det altså er en funktion, som en kæmpe andel af befolkningen er vant til at bruge, og er derfor meget genkendelig for de fleste. Faktisk så er vi det land i Europa, der er suverænt mest aktive, som modtagere og sendere af e-mails, ifølge den nyeste rapport fra Statista (2021). Derfor har e-mails også staying power.
Staying power: et udtryk for udholdenhed, evnen til at modstå vanskeligheder. Bruges i forretningssammenhænge om virksomheder eller virksomhedsaktiviteter, der udviser plasticitet. Dvs, at være fleksibel nok til at overleve mange skiftende omstændigheder og udfordringer, eksternt såvel som internt i virksomheden.
Du skal derfor sørge for, at du rent faktisk får konverteret en høj andel af de kunder, som du får ind via annoncering. Ellers bliver det nogle ufatteligt dyre kunder!
Bruger du her e-mail, kan du vente dig en glædelig nyhed. Du kan nemlig spare yderligere på, hvad det koster at erhverve dig én ny kunde ved at bruge e-mail markedsføring. Det er efterhånden kendt indenfor markedsføring, at e-mail har den største ROI.
ROI – Return On Investment: et mål for hvor stort afkastet er på din investering. Des højere ROI, des mere har du tjent på din investering. Er ROI mindre end din investering, fx negativ, så har du tabt penge på det. Er der en ROI på 36:1, betyder det, at én valutaenhed spenderet, har resulteret i et afkast på 36 gange den valutaenhed
I følge DMA, er der en lidt mindre gennemsnit på ROI for e-mail marketing i B2B end i B2C, 36:1 vs. 48:1. Dette er bl.a. fordi B2B virksomheder har været langsomme til at effektivisere e-mail markedsføring. Dermed er der også færre virksomheder, sammenlignet med B2C, der kan rapportere ROI på deres e-mail markedsføring.
Det forventes at ændre sig de kommende år – og at ROI derfor stiger for e-mail markedsføring for B2B virksomheder. Flere virksomheder får øjnene op for hvad e-mail markedsføringen kan, og begynder at optimere deres markedsføringsinitiativer.
Derfor forventer DMA også store procentvise stigninger i ROI for e-mail marketing, over de næste år.
Ved derfor at benytte sig af e-mail marketing, fremfor andre metoder at opvarme dine leads på, bliver det muligt at nedsætte dine omkostninger yderligere!
Hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med at øge ROI på din B2B virksomheds e-mail marketing, så book et gratis strategi-møde HER.
Men hvad med GDPR – bliver det ikke mere besværligt at få leads via e-mail nu?
I Danmark har det længe været lovpligtigt at indhente samtykke til at måtte bruge folks e-mailadresser. Så der er heldigvis intet nyt under solen, hvad det angår.
Det interessante er, at der nu, pga. GDPR, er øget fokus på relevansen af den markedsføring, som du sender til dine subscribers. Rent praktisk, og meget simplificeret, har GDPR-lovgivningen nemlig bevirket, at mange virksomheder er enormt påpasselige med at misbruge folks data, samt at sende spam.
Derfor har der været øget fokus på at hvad end der sendes til dine subscribers er af allerhøjeste relevans.
Alt dette har resulteret i en øgning i effektiviteten af e-mail markedsføring. Det skyldes, at “relevans” jo er meget specifikt for den enkelte, definerede målgruppe. Det er derfor, at man nu også ser mere fokus på, at kontinuerligt optimere indholdet, så det hele tiden skaber værdi for modtageren.
Ifølge Marketer Email Tracker 2019, fra DMA, så angiver 41% af de adspurgte virksomheder, at deres opt-out rates er faldende. De oplever altså, at deres e-mail marketing bliver tiltagende mere interessant for målgruppen.
Så det “eneste” du skal gøre for, at e-mails bliver din virksomheds bedste ven, er at sørge for, at du faktisk kender din målgruppe og hvad der er af værdi for dem. Se, det er straks sværere!
Tal ind i dine potentielle kunders behov!
Tænk på, at det sidste din B2B beslutningstager ønsker er, at nogen spilder deres tid. Hvis de har skrevet sig op hos dig, skal du tage det som en ære. De har valgt dig, blandt mange andre, de kunne have valgt og forventer høj værdi af interaktionen.
Du kan her læse mere om, hvordan B2B beslutningstageren ønsker at gøre forretning i 2021 og frem.
Kunderejsen er som regel meget lang og kompleks for B2B beslutningstagerne. Derfor må du skabe værdi hele vejen igennem kunderejsen, så du holdes top of mind. Derfor må du også sørge for at have for øje, at det er de meste relevante leads der kommer ind i din e-mail flows. Ellers spilder du bare din tid ved at tale til en væg.
Udfordringen bliver jo så at skrive e-mails af værdi, som vækker dine leads’ nysgerrighed og får dem til at læse dine e-mails. Det kan være rigtigt svært, men der er forskellige teknikker du kan benytte dig af, for at lære din målgruppe og deres behov at kende. At få knækket koden på, hvilket indhold der virkelig får engageret dine leads er guld værd. Denne information bevirker, at du kan optimere din e-mail marketing flows mod at varme dine leads, på effektiv og systematisk vis.
E-mail har aldrig været mere levende!
Som du måske har fået indblik i nu, så har e-mail altså aldrig været død. Tværtimod, besidder det uanede mængder af potentiale for B2B leadgenerering og mersalg i din virksomhed.
Særligt nu, hvor automations, machine learning og andet smart teknologi bliver tiltagende bedre, så bliver e-mail marketings potentiale altså kun endnu større. Det handler bare om at finde den rette vinkel i dine mails, så du faktisk har noget af interesse for dine leads.
Så er du nu helt sikker på, at du har udnyttet e-mailens fulde potentiale?
Som du kan se, er der mange elementer, der kan optimeres på, for at kunne effektivisere B2B leadgenerering via e-mail marketing automation.
Hos LeadMotor er vi specialister i hvordan der skrives og opsættes e-mail automation flows der konverterer!
Vi hjælper dig gerne med at finde hoved og hale i om dette setup kunne gavne din virksomhed.
Book et gratis og uforpligtende møde med os. Så kan vi snakke om, hvordan systematisk og automatiseret e-mail markedsføring kan revolutionere dine salgsprocesser.